Vergoedingen

Als fysiotherapeut leveren wij zorg. Deze zorg leveren wij aan u, de patiënt. Hoeveel van deze therapeutische zorg vergoed wordt hangt af van voor welk vorm van zorgverzekering u heeft gekozen en heeft afgesloten. Dit vindt u terug in de overeenkomst (polis) van uw zorgverzekering. Vanuit Service en kwaliteitsoogpunt informeren wij u waar mogelijk graag over de spelregels van de zorgverzekeringsmaatschappijen, de kosten en ook over de etiquetes rondom afspraken maken in de praktijk.

Realiseert u zich alstublieft dat uw fysiotherapeut maar ook onze administratief medewerksters, zijn of haar uiterste best doet om u te helpen (in beweging) en dus tot uw dienst te zijn? Maar neemt u alstublieft ook zelf verantwoordelijkheid in de gehele proces. Mocht er onduidelijkheid zijn of twijfelt u over de administratieve – en daaruit voortvloeiende financiële afhandeling, vraag hiernaar. U blijft ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor het vergoeden van de geboden expertise en dienst.

 

Fysiotherapie en vergoedingen

Fysiotherapie wordt gedeeltelijk uit de basisverzekering en gedeeltelijk uit de aanvullende verzekering vergoed. Dit is afhankelijk van de diagnose. Indien u niet verzekerd bent voor de zorg krijgt u een particuliere nota.

Als fysiotherapeut declareren wij deze zorg direct voor u bij de verzekeraar waar wij een contract mee hebben. Omdat iedere zorgverzekeraar zijn eigen voorwaarden hanteert en deze voorwaarden aan veel veranderingen onderhevig zijn, kunnen wij geen verantwoordelijkheid nemen in welke mate u behandelingen vergoed krijgt. 

Raadpleeg hiervoor uw polis of laat u adequaat informeren door uw zorgverzekeraar. Op de site van zorgvergoeding.com kunt u zich uitgebreid laten informeren over de geldende regels. 

 

Voor 2021 zijn er contracten afgesloten met (bijna) alle zorgverzekeraars

 

Voor 2021 zijn er contracten afgesloten met alle zorgverzekeraars behalve

  • ONVZ (inclusief PNO zorg en VVAA)

Let erop dat ONVZ een volledige vrije zorgkeuzepolis / restitutiepolis betreft en qua vergoeding voor u het niet erg is dat wij geen contract hebben afgesloten.

*Kijkt u voor de exacte voorwaarden in uw polis of laat u adequaat informeren door uw zorgverzekeraar.

Tarieven

Indien u vanuit uw zorgverzekering geen dekking heeft, of verzekerd bent bij een verzekeringsmaatschappij waar wij geen contract hebben getekend, krijgt u een nota thuisgestuurd.  Soms kunt u deze nota indienen bij uw zorgverzekeraar. Kijk daarvoor in uw polisvoorwaarden.

De praktijktarieven:

De afspraken worden gedeclareerd volgens coderingen die gesteld worden door de zorgverzekeraars.

Fysiotherapie intake en onderzoek €51.75
Fysiotherapie behandeling €38.75
Manuele therapie behandeling €51.75
Oedeemfysiotherapie €48,50
Oefentherapie Mensendieck intake en onderzoek €43.50
Oefentherapie Mensendieck behandeling €33.00
Toeslag aan huis behandeling €16.25

  • Er zal altijd gestart worden met een intake + onderzoek. Hierin zit verplicht verwerkt dat er een fysiotherapeutische analyse wordt gemaakt, eventueel contact met externen (para)medici is en de (door de zorgverzekeraars en beroepsgroep verplicht gestelde) verslaglegging + vragenlijsten worden gemaakt. Ook deze vragenlijsten moeten regelmatig -en bij afsluiting van behandeltraject geëvalueerd worden.

Realiseert u zich alstublieft dat wij hier niets aan kunnen veranderen.
De intake kan op dezelfde dag, als de tijd dit toelaat gevolgd worden door een behandeling fysiotherapie.

Realiseert u zich alstublieft dat een behandeling o.a. het geven van (houding)advies is, het doen van stretching, geven van huiswerk oefeningen en uitleg van allerhande gerelateerde gezondheidsaspecten. Dit wordt als behandeling (code 1000, 1200 of 2000) gedeclareerd.

  • Wij staan voor kwaliteit van handelen. Dit is niet in tijd te vangen maar wordt wel als tijd in een agenda van onze zorgprofessionals gereserveerd. Dit gaat over de vele aspecten van (para)medische zorgverlening om een optimaal resultaat in gezondheid en fitheid te creëren.

 

Realiseert u zich alstublieft dat er achter de schermen van dit zorgproces zich veel afspeelt. U als patiënt krijgt hier wellicht niet alles van mee maar dit vormt wel een wezenlijk onderdeel van en moet simpelweg gedaan worden.

Afspraken wijzigen of afzeggen

Wij staan voor kwaliteit van handelen. Dat is een stijl die we met etiquette na streven. Doet u alstublieft mee om deze etiquette ook na te streven? Kwaliteit is niet in tijd te vangen maar wordt wel als tijd in de agenda van onze zorgprofessionals gereserveerd.

Realiseert u zich alstublieft dat wij als zorgverleningsbedrijf en uw fysiotherapeut bij (last-minute) afzegging niet betaald krijgen. Immers er kan geen declaratie gedaan worden naar de zorgverzekeraar.

Etiquette Afspraak afzeggen of wijzigen “in style”
Regel #1 – Bel!
Zo snel mogelijk en via 020-6405026:
De voorkeur blijft persoonlijk telefonisch contact zodat direct professioneel gehandeld kan worden naar vervolg.
Wanneer de telefoniste overdag in gesprek is gebruiken wij het antwoordapparaat, spreek dit in waarna u indien van toepassing, zo spoedig mogelijk teruggebeld wordt.
Zegt u ruim van tevoren af, dan kunt u dit per mail doen via info@mcibis.nl.
Zeg een afspraak niet af via WhatsApp of per sms.

Regel #2 – Afzeggen op tijd!
Wat is op tijd? Minimaal 24 uur van tevoren. Waarbij voorkeur uiteraard zo vroeg als mogelijk. Indien u de afspraak binnen deze 24uur voor het tijdstip afmeldt dan wordt deze in rekening gebracht.
In het weekend, zaterdag en zondag– is dit mogelijk om op het antwoordapparaat een bericht in te spreken. Kunt u het voor elkaar krijgen om voor het weekend met onze administratie te bellen? Graag!!! Zo kan de administratie overzicht kan blijven houden over de agenda’s in en na het weekend.

Inspreken op ons antwoordapparaat kan in het weekend, maar heeft niet de voorkeur.

Regel #3 – Stel een alternatieve datum voor
Voor het gehele revalidatieproces waar we samen voor verantwoordelijk zijn is het direct voorstellen van een nieuwe datum belangrijk.

Regel #4 – Wees eerlijk, duidelijk en pro-actief
Directe communicatie heeft daarom de voorkeur – spreek live met één van onze administratief medewerksters alstublieft!
Deze stijl zorgt ervoor dat de met zorg opgebouwde professionele relatie ook in dit gedeelte van het zorgproces optimaal wordt onderhouden.